Deze zomer, 21 juni t/m 10 augustus 2024 organiseer ik in mijn Galerie in Franeker een zomerexpositie met een diversiteit van zowel binnen- als buitenkunst.

De galerie aan de dijkstraat 50 te Franeker is iedere vrijdag en zaterdag geopend van 13-17.00 uur. Anke of 1 van de exposerende kunstenaars is aanwezig.   En op afspraak of als Anke doordeweeks aan het werk is is de galerie geopend. 

Kom gerust binnen, de koffie staat klaar.

Dineke Taal: keramiek

Dineke Taal zit ruim twintig jaar in de klei; ze woont erop en werkt er mee. Zij draait de klei tot vormen die gebruikt kunnen worden aan tafel of in de keuken, maar ook van een schoonheid zijn om zo naar te kijken en te genieten. De laatste jaren heeft zij zich verdiept in wat er kan met de lokale klei, uit eigen tuin, Friesland of van het wad. Door minder grondstoffen van ver weg te halen, en veel gebruik te maken van restglazuren die zij nog heeft, maakt zij op een zo duurzaam mogelijke wijze haar keramiek. Ook het onderzoek naar glazuren gemaakt van verschillende houtassen vind zij erg spannend en fijn. Verder wisselt zij het draaien van gebruiksgoed af met het boetseren van kleine portretjes. Het hoeft niet te lijken op iemand, maar zij staan voor een verlangen naar menselijke verbondenheid.

Haar atelier staat in Raard, vlakbij de stad Dokkum en de weidsheid van het wad. https://kleitaal.nl/

Evert Meilink: schilderijen en tekeningen

Met mijn fascinatie voor de noordelijke natuur en de dieren die er leven voel ik me soms een buitenbeentje onder de schilders. Je vind hier geen beren en elanden of een groep kariboes zomaar midden op de weg, zoals je Noorwegen en Zweden kunt zien. Veel schilders sluiten in hun werk aan op de directe leefomgeving of de cultuur van het eigen land. Dat maakt dat ik soms twijfel of ik wel door moet gaan met onderwerpen die voor veel mensen niet bepaald tot hun dagelijkse ervaring behoren. Maar telkens weer geeft zo’n overweging niet de doorslag. Dicht bij jezelf blijven is eerste noodzaak in de kunst. Toen Anke aangaf het mooi te vinden was ik heel blij en dus grijp ik de gelegenheid aan een paar van deze schilderijen in haar galerie te laten zien. https://evertmeilink.nl/evert/ 

Gwendolyn van Essen: schilderijen en tekeningen

Geboren in de randstad in 1966 groeide ze op in Noord Drenthe vlakbij de stad Groningen. Verliefd op het Noord Friese landschap en het wad trekt ze zich graag zomers terug in een van de kerkjes van de stichting Alde Fryske tsjerken om geïnspireerd te schilderen, tekenen en werken aan grafiek. Het wad, de schoonheid van het waddenlandschap en de vogels zijn een bijzondere inspiratiebron. 

De laatste 9 jaar had ze zich teruggetrokken in een atelier in midden Drenthe en ze werkt nu wederom in  Groningen stad sedert een klein jaar. 

Haar werk gaat over flora en fauna en dit betreft veelal wilde bloemen en vogels te vinden op het platteland en de wadden.

Veel werk is in inkt, gewassen inkt, drukinkt en olieverf op allerlei papiersoorten, doek en paneel. De grafiek met name de kartondruk is een droge naald en ze gebruikt daarbij graag de irisdruk en blinddruk, ook van linosnede. Beweging en vrijheid zijn essentiële bestanddelen van haar zoektocht en belevingswereld in de beeldende kunst.

https://www.gwendolynvanessen.nl/

Marianne ten Bensel: wol en vilt
Ik werk al 22 jaar met wol, de laatste 15 jaar voornamelijk met ruwe schapenvachten waar ik o.a kleden, kragen, kussens en sjaals van maak.
Mijn passie is om het gebruik van wol als omhulling of in het interieur meer onder de aandacht te brengen. Wol is een prachtig natuurproduct met zoveel kwaliteiten! Sinds een jaar verdiep ik me in het verven met wede, een blauw vervende plant die we zelf verbouwen in Friesland.
Ik streef ernaar op den duur met korte lijnen te werken: lokale wol verwerking geverfd met lokale plantenverfstoffen.
Atelier/werkplaats: de Roede 9A1
op Industrieterrein Kie in Franeker

Jehannes Hibma is ontwerper en monumentaal vormgever. Na zijn opleiding aan de kunstacademie Vredeman de Vries in Leeuwarden was hij jarenlang werkzaam als ontwerper van decors en rekwisieten voor openluchtspelen en theater.

Na deze periode gaat hij zich steeds meer toeleggen op het maken van beelden in steen, hout, staal, brons en verschillende, vaak onverwachte materialen. Zijn beelden zijn theatraal en vertellen een verhaal.

Hij valt op met zijn projecten van gestapelde eiertrays en weer later met objecten van staal en zeildoek bedoeld als bakens en windvanen in het landschap.

Tegenwoordig is zijn werk meer maatschappijkritischer gericht, met projecten als “Theater van de hebzucht”, “Hergebruik”  en “De Gjalp” (de schreeuw) als antwoord op de graaicultuur, de mateloze verspilling van grondstoffen en de tomeloze uitbuiting, vergiftiging en vernietiging van de medemens en onze planeet.

In 2012 betrekt hij een werkplaats op industrieterrein 'De Banen' in Wommels, die hij inricht als beeldhouwatelier en in 2020 uitbreidt met een galerie. Naast het werk als beeldhouwer geeft hij ook les in vormgeving zoals beeldhouwen en boetseren.

https://www.jehanneshibma.nl/